electric bikes logo

בקרוב...

המדריך המלא לקניית אופניים חשמליים / אופניים חשמליות

אופניים חשמליים הם אופניים ככל הזוגות – עם תוספת אחת קטנה אך משמעותית: מנוע חשמלי המונע באמצעות סוללה וההופך את הרכיבה לחוויה מענגת, מהירה חסכונית להפליא. האופניים חשמליים (שרוב האנשים קוראים להם אופניים חשמליות) נחלקים למספר סוגים: מתק פלים, לא מתקפלים, כאלה שהמנוע מופעל בהם רק בזמן הדיווש, וכאלה שאין חובה לדווש על מנת להפעיל את המנוע. ההיצע רב והמדריך הבא נכתב עבורכם על מנת לעשות סדר בבלאגן.

יתרונות אופנייים חשמליים

לאופניים חשמליים יתרונות רבים, הן על פני אופניים רגילים, הן על פני כלי רכב אחרים (מכונית, קטנוע וכו’) והן על פני התניידות באמצעות תחבורה ציבורית. היתרון של אופניים חשמליים על פני אופניים רגילים הוא, כמובן, המנוע המאפשר תנועה מהירה יותר בפחות מאמץ, ומאפשרת גמיעת מרחקים רבים יותר בזמן קצר יותר – וללא כאבי שרירים וזיעה (יתרון חשוב במיוחד במדינה לחה כמו ישראל). מחקרים מצאו כי לאופניים חשמליים יתרון נוסף על פני אופניים רגילים: השימוש בהם תדיר יותר, ועל כן – למרות שלכאורה הם תורמים פחות לכושר הגופני שלנו – הרי שבפועל הם דווקא מחזקים את השרירים, את סיבולת הלב-ריאה ובאופן כללי מסייעים לנו לממש את האמרה הידועה "נפש בריאה בגוף בריא". היתרון המרכזי של האופניים החשמליות על פני מכוניות הוא כמובן היעדר הצורך לחפש מקום חנייה פנוי – מצרך שהופך נדיר יותר ויותר בכל הערים הגדולות (וגם באלה הפחות גדולות).

למעשה, הזמן שנחסך מרוכבי אופניים חשמליות בזכות האפשרות לחנות בכל מקום, בתוספת הזמן שלא מתבזבז בפקקים אינסופיים, מנטרלים את יתרון המהירות המקסימלית של המכונית (שהיא כמובן גבוהה יותר מזו של אופניים חשמליות), ובסך הכל – כשמדובר בנסיעה בתוך מרחב אורבני – לאופניים חשמליות ולמכונית יש כמעט את אותה מהירות ממוצעת.

היתרון המרכזי של אופניים חשמליות על פני קטנועים הוא העלות הנמוכה יותר: גם המחיר, גם הביטוח וגם עלות הנסיעה עצמה זולים באופן משמעותי (רוכבי אופניים חשמליות לא צריכים לעקוב בדאגה אחרי נסיקת מחירי הדלק…). מי שעוד מרוויח מהמעבר מקטנועים ומכוניות אל אופניים חשמליות הוא כדור הארץ: אופניים חשמליות אמנם צורכות חשמל, אולם הזיהום הנגרם מייצורן ובשל הרכיבה עליהן נמוך במידה ניכרת מזה שגורמים מכוניות וקטנועים. גם הפעילות השקטה של אופניים חשמליות מקטינה את מפגע הרעש בתוך הערים, והנה לכם יתרון נוסף של אופניים חשמליות. ובמה עדיפים אופניים חשמליים על פני תחבורה ציבורית? כל מי שהמתין עד בוש בתחנת אוטובוס או בתחנת רכבת לתחבורה ציבורית לא יעילה ולא מדויקת כבר יודע את התשובה…

למי מתאימים אופניים חשמליים?

לכל אחד בעצם, החל מגיל 14 – עפ"י החוק במדינת ישראל רכיבה על אופניים חשמליות אינה מחייבת ברישיון אולם היא מוגבלת לבני 14 ומעלה. גם על המנוע מוטלת מגבלה – עד 250 ואט בלבד, המהירות המרבית המותרת לאופניים חשמליות היא 25 מ"ש, ועל הרוכבים על אופניים חשמליות מוטלת החובה לחבוש קסדה (בדומה לרכיבה על אופניים "רגילות"). רמת הכושר הגופני הנדרשת לשם רכיבה על אופניים חשמליים אינה בשמיים, וממילא גם בעלי כושר גופני נמוך יפתחו אותו במהירות תוך רכיבה נינוחה ומהנה על האופניים החשמליים (שרצוי להזהיר: יש בהם משהו ממכר…)

מנעד המחירים של אופניים חשמליות רחב למדי ומשתרע מכ-3,000 ₪ ועד 8,000 ₪. מי שבאמתחתו אופניים "רגילות" יכול לרכוש ערכת הסבה ההופכת אותם לחשמליות. כמובן שניתן להוסיף לאופניים חשמליות מגוון אביזרים – מפנסי LED, דרך נגני MP3 ורמקולים ועד תיק מיוחד לנשיאת אופניים חשמליות מתקפלות.

עלויות

א’. עלות הרכישה: זוהי למעשה העלות העיקרית שיש לקחת בחשבון. המחירים מתחילים בסביבות 3,000 ₪ לכלים פשוטים במבצעים, ויכולים לעלות עד לסביבות 8,000 ₪. טווח מחירים של 6,000 -7,500 ₪ מבטיח שתקבלו כלי מאד איכותי שיתאים לצרכים של רובכם. מעל 8,000 תוכלו למצוא בעיקר כלים מותאמים אישית או כלים של חברות בינלאומיות כמו A2B וכדומה.

ב’. העלות השנייה היא עלות השימוש היומי מבחינת טעינה ובלאי, עלות הטעינה היא זניחה כמעט לחלוטין ותעלה לכם כ 2 שקלים לטעינה. השוס העיקרי הוא החיסכון הרב בכל שאר ההוצאות של כלי התחבורה הרגילים והדו גלגליים: ביטוחים, דלק, מוסך וטיפולים, רישיון וכדומה.שימו לב שיש ירידת ערך סבירה של בערך 1,500 ₪ לשנה אבל בהחלט אפשר לבנות על מכירת הכלי הקיים לצורך שדרוג והחנויות משתפות פעולה במכירת הכלים המשומשים.

נסיעה באופניים חשמליים אינה קבועה, באופן טבעי, והיא תלויה באופי השימוש: מהירות ממוצעת, רכיבה במישור או במסלול עם עליות וירידות רבות, משקל הרוכב ועוד ועוד פרמטרים. גם סוג הסוללה משפיע כמובן על משך זמן טעינתה ועל מספר הקילומטרים שניתן לרכב עם סוללה מלאה. ישנם 3 סוגי סוללות: עופרת וניקל-קדמיום, הנחשבות מיושנות יותר (והעופרת היא אף רעילה), והליתיום המודרנית, שהיא גם קלה יותר, גם בעלת אורך חיים משופר, וגם טעינתה מהירה יותר. זמן הטענה ממוצע של סוללה הוא כ-5 שעות, והטווח שהיא מספקת הוא כ- 15-35 ק"מ, והעלות היא עד 2 שקלים.

מהירות

המהירות המקסימלית של אופניים חשמליים מוגבלת כאמור על פי החוק ל-25 קמ"ש בלבד (בארצות אחרות ניתן להגיע למהירויות גבוהות יותר עם אופניים חשמליים). המהירות בפועל תלויה בסוג האופניים החשמליים עליהם רוכבים ובעוצמת הדיווש. ההערכה היא כי מהירות ממוצעת בתוך העיר היא כ-18 קמ"ש, מהירות המאפשרת הגעה ממרכז חולון לכיכר רבין בכ-20 דקות, למשל, או הגעה מפלורנטין אל אוניברסיטת תל-אביב בזמן דומה. רוב זוגות האופניים החשמלית מגיעים גם למהירויות גבוהות יותר ושיא המהירות בנסיעה מישורית של כקילומטר יכול להגיע לכ- 35-45 קמ"ש. ישנם סוגים רבים של אופניים חשמליים, וחשוב להתאים את האופניים לאופן השימוש המתוכנן (וכמובן שיהיו נוחות לנו מבחינת הגודל). הסוגיה הראשונה העומדת על הפרק היא מתקפלים או לא – אופניים חשמליים מתקפלים ניתנים לנשיאה נוחה ואפשר למשל לנסוע איתם ברכבת באופן קל יחסית.

סוג האצה

שאלה נוספת הצצה בעת רכישת אופניים חשמליות היא ידית האצה או חיישן מומנט – ידית האצה מאפשרת לנו להניע את האופניים בדומה לאופנוע, ע"י סיבוב ידית, והיא האופציה הנפוצה ביותר. חיישן מומנט חוסך מהרוכבים את הצורך לסובב את הידית ובעצם "קורא את מחשבותינו" ע"י זיהוי תנועת הדוושות ובהתאם משלב את המנוע החשמלי. אופציה זו מייקרת מעט את עלות האופניים החשמליות. לאחרונה, בעקבות אכיפה מעט יותר אגרסיבית של התקן על ידי המכס בעיקר, מערכת ה PEDAL TORQUE SENSOR PTS החלה להופיע יותר ויותר וכמעט בכל כלי שנמכר תוכלו למצוא אותה אם בשילוב עם ידית האצה ואם רק אותה.

סוגי מנועים/מערכות הנעה

אופניים חשמליות מגיעות לרוב עם אחד משני סוגי מנועים, ולכל אחד מהם יתרונות וחסרונות משלו. הסוג הראשון הוא מנוע HUB, מנוע המורכב במרכז הגלגל הקדמי או האחורי – זהו המנוע שקט יותר וחזק ביותר, אם כי הוא גם הכבד ביותר. מנוע HUB מגיע בשתי גרסאות – עם מברשות ובלעדיהן. סוג המנוע השני המשמש אופניים חשמליות הוא מנוע שרשרת, הממוקם מתחת לשלדה. מנוע זה מרעיש יותר, חשוף יותר לתקלות עקב ריבוי החלקים – אבל גם מאפשר התאמת פעולת המנוע לאופן הרכיבה (במישור, בהרים וכו’). בדיוק כמו אופנוע עם הילוכים.

חומרי ייצור

גם החומר ממנו מיוצרים האופניים החשמליים משתנה, כמובן, מדגם לדגם– וחשוב לרכוש אופניים חשמליים העשויים מחומר איכותי שיחזיק מעמד זמן רב ויאפשר לכם רכיבה נוחה ונטולת תקלות לאורך שנים רבות. החומרים הנפוצים הם פלדה, טיטניום ואלומיניום. הפלדה אינה מומלצת שכן היא כבדה למדי ונוטה להחליד, הטיטניום הוא הטוב ביותר בזכות משקלו הקל ועמידותו הגבוהה אם כי הוא יקר מאוד כך שאופניים חשמליים מטיטניום הם מוצר למקצוענים בלבד או לעשירים (אם כי התפתחות הטכנולוגיה מן הסתם תפחית את מחירו תוך זמן לא רב). האלומיניום הוא הנפוץ ביותר שכן הוא מספק תמורה מרשימה במחיר סביר. אופניים חשמליים מאלומיניום (מעורב עם מגנזיום וסיליקון) הם גם קלים, גם עמידים מאוד וגם מספקים אחיזת כביש משובחת. חשוב לשים לב שאופניים ממונעים אמורים לעמוד בעומסים כבדים הרבה יותר מאופניים רגילים בשימוש רגיל ולכן אם קונים אופניים שהורכבה עליהם ערכה חשמלית (קיט חשמלי) חשוב לוודא שהאופניים עצמם חזקים מספיק ובנויים מחומרים איכותיים. החלקים החשובים ביותר הם: השלדה, המעצורים, ההילוכים ואיכות הבנייה באופן כללי (טיב ההלחמות וכדומה)

תקן

עוד מומלץ להקפיד בעת רכישת אופניים חשמליות על תו תקן: אופניים חשמליות ללא תו תקן הן סכנה של ממש! כמו כן חשוב לוודא מה כוללת האחריות הניתנת על האופניים, והכי חשוב: לרכב בזהירות. רכיבה מהנה!